Dél-Olaszország Puglia tartományának fővárosa Bari. A vasútállomás előtti tér a látványos szökőkútjával az Aldo Moro. Innen rövid kényelmes sétával érhető el az Adria parti kikötője. Az onnan induló sétányon működik a település jelképe az Óriáskerék. A régi kikötőnél indulhatunk az Óváros felfedezésére. Bari óvárosának neve: Cittá, melyet az Adria félig körülöleli. Két fontos temploma a San Nicola-bazilika és a San Sabino - katedrális. Közelükben áll a Castello Sevo, melyet II. Roger szicíliai király 1130. körül építtetett. Később a megözvegyült lengyel királyné, Sforza Bona itt élte életének szomorú éveit. Bari sétára csábító óvárosával, vendégcsalogató vendéglőivel és kávézóival ideális hely, hogy innen bonyolítsuk Pugliát felfedező túráinkat.

Ostuni a Fehér Város, mely egy hegytetőről néz le a mintegy nyolc kilométerre fekvő Adria tengerpartjára. Jellegzetes látványát a hajdani pestis járvány miatti fehér meszelésnek köszönheti. A központi terének épületei: a  Városháza, mellette a Chiesa di San Francesko templom és a teret díszítő Sant’Oronzo obeliszk. Innen gyalogosan juthatunk fel a Santa Maria Assunta katedrálishoz. Ezzel szemben épült meg a Porta San Demetrino. Mely kicsit a velencei Sóhajok Hídjára emlékeztet. A szűk sikátorok pici és intim terekre vezetik a felfedezőket. Sétánk során pedig meggyőződhetünk arról, hogy nem egy film díszletei között járkálunk. Itt Ostuni lakosai élik mindennapi életüket. Ostuni a kötelező látnivaló egyike. Ez Puglia egyik “kiemelkedő” kincse.

Ez a városkát egy nagyon híres szülötte tette híressé. Ő Domenici Modugno, Grammy-díjas előadó,  kinek leghíresebb dala a “Nei blue, di pinto di blue”. Click Szobra a tengerparton látogatható zarándokhely. Polignano a Mare  a hullámok által nyaldosott, sziklás tengerpartján álló házai miatt különleges látványt nyújt. A sokat fotózott pici strandra pedig különleges, de nem a homokos tengerpartokat imádók vágya.  A közeli  mészkő plató egész évben vonzza a sétáló és nézelődő helybélieket és a város vendégeit. Aki kedveli az ilyen mediterrán óvárosi hangulatot, az jó helyre érkezett. Ha nem is tudunk minden utcát, sikátort és teret  bejárni, a terméskövekből épült házak sokszor rendezetlen egymásutánisága sokáig emlékezetes marad a számunkra.

Trani  óvárosa egy félszigeten épült fel. Ennek közelében, a déli irányban található egy kiszáradt folyótorkolatban  alakult ki a  kikötője. A jól védett öbölből két móló nyúlik az Adriába. Dél felől egy gazdag növényzetű park található. Északabbról érkező vendégeknek feltűnik a gazdag madárvilága, köztük a szabadon élő papagájok kolóniája. A települést a időszámítás előtti 3. században alapították.  A település a IX. században Turneum néven indult gyors fejlődésnek.  2009-ben valamivel kevesebben mint hatvan ezren lakták. 2009-től Trani Barletta- Adrina - Tarni megye közigazgatását irányítja. Két fontos műemléke a Vár és a San Nickola Pellegrino katedrális.  A térség híres terméke a trani márvány. Ez határozza meg az épületek látványát.

Matera 2019-ben lett Európa Kulturális Fővárosa. Erre mindenfelé a zászlók sokasága emlékezteti a látogatókat. Ám  a Pugliát felfedezők többsége nem ezért érkezett ide. Matera hihetetlenül gazdag történelmi időket átívelő műemlékeinek sokasága vonzza ide a turisták sokasága.  A belváros tipikus olasz hangulatot áraszt. Több műemléktemplom is lassítja, hogy a látogató elérje azt a csodát amiért ide jött. A fő tér egyik kis erkélyéről  feltűnik a szemközti hegy, rajta a Civita központjában álló a Dómmal. Aztán belépünk a középkorba. Elindulunk a Grvaina-szurdok partján a megőrzött és látogatható barlanglakások felé. Oda, ahol még ötven évvel ez előtt a világ elől eldugottan éltek itt az emberek.  Ebben a valós díszletben számos filmet forgattak.

Alberobello megközelítés szempontjából talán a legmacerásabb utazási célpontunk. Persze ha már ezen a környéken tartózkodunk, akkor kihagyhatatlan, hogy saját magunk tapasztaljuk meg a trullok mesevilágát. De mik is azok a trullok? Mint megtudtuk, hajdanán egy ezen a tájon uralkodó gróf adta utasításban az itt letelepedő szegény embereknek, hogy kör és négyzet alapú házaikat habarcs, és a tetőket fa szerkezet nélkül építsék meg. Ezzel mentesültek az adófizetési kötelezettségül alól. Persze trullok láthatók több felé is Pugliában. De ilyen tömegesen, a szemet gyönyörködtető látványban máshol nem részesülhet az utazó.  Alberobelloban a trullok két nagy csoportját alkotó városrész látogatható.

Útleírás

Puglia, Dél-Olaszország fontos városa. Tartózkodási helyünk és csillagtúra szerűen bonyolított kirándulásaink induló és érkezési pontja. Bariba (jelenleg) a WizzAir heti három járatot működtet. Ez az autóval vagy autóval és komppal rendkívüli messzi desztináció légi úton egy egyórás és tíz perces könnyű repüléssel megközelíthető. Aki tervezi útjához a repülőjegy megvásárlását, nagyon jól teszi ha használja a Google Flights  ingyenes szolgáltatását, mely remekül mutatja a jegy árának alakulását. Bari repülőtere nagyon közel van a város centrumához. Van a 16-os menetrend szerint közlekedő autóbusz, melyre 1 Euró egy jegy. Igaz ritkán közlekedik. Van egy non stop repülőtéri busz 4 Euróért számolnak egy utat. És a pár perces sétával elérhető vonat, melyre 5 Euróért szállhatunk fel. Mindegyik közlekedési eszköz a központi vasútállomás közvetlen környékére viszi az utasokat. Mi, és ezt ajánljuk másoknak is, a vasútállomáshoz közeli B&B MELO nevű szálláshelyet választottuk. Ez egy remek és kedvező árú lehetőség azoknak, akik nem a luxus megoldások hívei. Kedvesek a tulajdonosok, az előtérben ingyenes kávé- és tea főzési lehetőség. Közelben remek reggeliző helyekkel.  Mi tehát innen indultunk felfedező útjainkra. Felhívom arra a figyelmet, hogy a Főpályaudvarnak is otthont adó térre további három másik vasúttársaság szerelvényei érkeznek. A Train Italy és reptéri járat egész héten, ám a két másik magán társaság vasárnaponként nem indítja a szerelvényeit. Ezt a programok tervezéséhez bizony nem árt figyelembe venni. Materába (az óvárosba egy mikrobusz szállítja a turistákat, jegyet az állomás bisztrójában lehet olcsóbban megvenni) és Alberobelloba hétköznapokon és szombaton látogassunk el.

Viszont Ostuni egy napra tervezhető Polignano a Mare bejárásával. Ehhez az egyik vasúti utunkat meg kell szakítani. Trani északi irányban futó vonattal érhető el. Míg Matera bebarangolás egész héten betervezhető. A jegyek megfizethető árúak. Arra kell készülni, hogy Bari főpályaudvarán van jegypénztár, aki nem akar bíbelődni az automatákkal, érdemes minden jegyet ott megváltani. Mi használtuk az automatákat, minimális angol nyelvismeret szükséges a művelethez. Jó hír, kezeli az érintő kártyákat is. Tehát mindenkinek javasoljuk, nem béreljen autót. Sok a dugó az utakon, és mindenhol drága és macerás a parkolás.  Az a tapasztalatunk, mely megerősít minden előzetes információt, hogy Puglia jelentősen olcsóbb mint Olaszország északi része. Úgy tapasztaltuk, hogy az árak kb. 30%-kal kedvezőbbek mint amerre jártunk a közelmúltban. Ez vonatkozik a szállás árakra is. Puglia egy kirándulási célponttal felkeresendő hely. Amerre jártunk, kiválónak mutatkozó strandokkal nem találkoztunk. Igaz nem is kerestük ezeket. Tehát ilyen tapasztalatainkról beszámolni nem áll módomban. Mi öt éjszakát töltöttünk Bariban, a csatolt videókon bemutatott programjainkat kényelmesen tudtuk lebonyolítani. Megítélésünk szerint (találkoztunk ilyen honfitársainkkal is) ennél rövidebb időre nem érdemes Pugliában látogatni. Persze aki teheti, azok számára a hét éjszakás program a leg ideálisabb választás lehet. Például aki még egyáltalán nem járt Rómában, annak egy 4+4 órás vonatúttal ez is megadatik. Összegezve: Pugliában tett hat napos utazásunk azon feledhetetlen élményei közé sorolandó, mely pénztárcánkat is megkímélte.

A Bedekker WebTv Hungary internetes televízió alapító főszerkesztője Frank Ildikó, munkatársa Erős Péter rendező-operatőr H.S.C.

alapítás éve:  © 2012.

A Bedekker WebTv Hungary leírásának műpédányát az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület 2014. január 9-én 140109001T azonosító szám alatt műjegyzékébe felvette.